Observér og hjælp dyrlægen
Du kan hjælpe dyrlægen med afgørende information om dit kæledyr ved at observere det grundigt og være opmærksom på nogle forhold, inden du ringer.
- Observér dit kæledyr grundigt, hvis du får mistanke om, at noget er galt. Notér detaljer som:
- Hvornår har dit kæledyr sidst spist? Hvor meget?
- Hvornår har dit kæledyr sidst drukket?
- Har det tisset?
- Har du observeret en adfærdsændring? Kom den pludseligt eller over længere tid (hvor lang tid)?
- Det kan også være en god idé at lave en video med din mobil, hvis du oplever unaturlig adfærd. Dyrlægen kan muligvis bruge den til at underbygge en diagnose.
- Hav pen og papir ved hånden, når du ringer til vagtdyrlægen, for du vil muligvis få instrukser og råd, som kan være svære for dig at huske i en stresset situation.
- Sørg for at gemme dyrlægevagttelefonnummeret på din mobil, så du er altid har det ved hånden: 70 22 71 22
Hvornår bør du kontakte vagtdyrlægen?
Der findes ikke en facitliste over, hvornår der er brug for akut vagtdyrlæge. I mange situationer vil det være op til dig som ejer at vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at kontakte os eller om det kan vente til din egen dyrlæges åbningstid. Du kan altid ringe til os og spørge, hvis du er i tvivl. Det koster ikke noget at få en telefonisk vurdering af behovet for dyrlægehjælp. Du kan også få hjælp til din vurdering her:
Liste over typiske situationer for, hvornår vagtdyrlægen bliver kontaktet.